Vrijwilligers kleuren Het Hogeland

Wethouder Mariette de Visser bedankt, de duizenden vrijwilligers in de gemeente Het Hogeland voor hun inzet in 2020. 176 vrijwilligersorganisaties die ruim 5000 vrijwilligers vertegenwoordigen hebben zich aangemeld om een kaart met persoonlijke boodschap van de wethouder te ontvangen. Ze ontvangen de kaart en een kleine attentie rond 7 december, de Nationale Vrijwilligersdag.

Wethouder de Visser: “Ik ben erg onder de indruk van de kracht van de vrijwillige inzet in deze periode. Ik heb een grote groep mensen zien opstaan om anderen te helpen,” zo zegt De Visser. “Onder deze vrijwilligers zijn ook veel jonge mensen. Dankzij de lock-down en het tijdelijk sluiten van de scholen hadden ze tijd en boden zij een helpende hand. De bereidheid om er voor elkaar te zijn is enorm.” De Visser vervolgt: “Maar bij sectoren die hard worden geraakt door de coronamaatregelen was ook de impact zichtbaar van het wegvallen van het sociaal maatschappelijke leven. Het vrijwilligerswerk draagt bij veel mensen bij aan zingeving en sociale contacten. En dat viel in bepaalde sectoren volledig weg. Dit maakt maar weer eens duidelijk hoe onmisbaar vrijwilligerswerk is.”

Mariette de Visser is zelf ook al op jonge leeftijd begonnen met vrijwilligerswerk. “Dat krijg je vaak vanuit huis mee. Mijn moeder was nog actief toen ze al 80 was. Met de collectebus langs de deuren.”

Dit jaar was het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk om een vrijwilligersfeest te organiseren, zoals de gemeente ieder jaar doet. Wethouder de Visser hoopt de vrijwilligers volgend jaar wel weer te kunnen ontmoeten.

De medewerkers van de steunpunten vrijwilligerswerk hebben in samenwerking met Werk op Maat en de gemeente Het Hogeland de afgelopen weken de pakketjes ingepakt en ervoor gezorgd dat deze met hulp van een aantal vrijwilligers zijn rondgebracht in de gemeente.