wie-zij-wij-banner

Rudy

Rudy is een intelligente vrouw van 56. Ze heeft het Atheneum en de kunstacademie gedaan. Ze is al in 1992 bij ons gestart en één van de deelnemers die al jaren bij Werk op Maat werkt. In haar jeugd kreeg ze epilepsie en als gevolg hiervan heeft ze blijvend geheugenverlies opgelopen. Daarnaast heeft ze last van suikerziekte. Haar toekomstplannen veranderden hierdoor radicaal. Welke mogelijkheden blijven er immers over mét geheugenverlies. Zowel haar ouders als Rudy zelf maakten zich daarbij ook zorgen dat ze zich eenzaam zou gaan voelen.

Rudy zocht een dagbestedingsplek waar ze haar talent kwijt kon. Ze is heel creatief. Op de lagere school al hield ze zich bezig met tekenen en schilderen. Ze won hier zelfs prijzen mee. Het prachtige aan schilderen is dat ze direct het resultaat voor zich ziet. Het is één van de weinige activiteiten waarbij geheugenverlies juist geen belemmering is.

Met veel discipline en doorzettingsvermogen lukt het haar om zelfstandig te wonen.

Hoe lastig geheugenverlies is, ervaar je pas wanneer je dagelijks met Rudy omgaat. Vragen zoals: ”Welke dag is het, wat ga ik vandaag doen, wie komt er langs vandaag?”; het onthouden van gezichten, namen, activiteiten… Voor ons is het allemaal heel vanzelfsprekend, maar voor haar absoluut niet.

Ze schrijft alles op in notitieblokken en een agenda. Met veel discipline en doorzettingsvermogen lukt het haar om toch zelfstandig te wonen, met ondersteuning van haar ouders en thuisbegeleiding.

Rudy vindt het belangrijk om midden in de maatschappij te blijven staan en contacten te onderhouden. Dit kan ze niet zelfstandig. Werk op Maat vervult hierin een sleutelrol. Hier voelt ze zich vertrouwd. Hier heeft ze aanspraak met collega deelnemers en begeleiding. En hier heeft ze een prettige dag-invulling. Ze beschildert hout, groeimeters en vogelhuisjes voor de verkoop.

Rudy is erg tevreden met haar stek bij Werk op Maat.

Ze heeft een eigen laptop waarop ze wekelijks een uurtje oefent, met ondersteuning van haar werkbegeleider. Via Werk op Maat is er een vrijwilligster gevonden die om de twee weken bij haar thuis komt. Samen drinken ze koffie en zijn ze creatief met klei of schilderen.

De werkbegeleiding denkt met haar mee en is als het ware haar tweede geheugen. We controleren haar afspraken, weten welke medicatie ze wanneer moet nemen en wat haar bezig houdt. Wanneer Rudy in de war is of wat in paniek raakt, kan ze op haar werkbegeleiders terugvallen. Dit geeft haar rust en vertrouwen. Wanneer Rudy vragen heeft, somber is of piekert, dan is er contact met haar ouders en de woonbegeleiding. Er is een hele goede samenwerking, waarin we allemaal samen het vangnet vormen om Rudy heen. Rudy is erg tevreden met haar stek bij Werk op Maat.

Rudy