Dit live event op 28 oktober 2021 is bedoeld voor vrijwilligersorganisaties, organisaties die met vrijwilligers werken en natuurlijk de vrijwilligers van Het Hogeland. Wij organiseren deze bijeenkomst om vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers te ondersteunen in hun vrijwilligerswerk. Onderwerpen die wij aan bod laten komen, kwamen regelmatig terug in vragen die wij kregen of zijn onderwerpen waar wij als Centrum vrijwilligerswerk Het Hogeland graag aandacht voor vragen in het vrijwilligerswerk op Het Hogeland.

Het zijn interactieve workshops waar alle gelegenheid zal zijn uw vragen te stellen en uw inbreng te geven. Hieronder zal een beschrijving volgen van de workshops waarvoor u zich kan inschrijven.

Wij hopen ook dat het een gezellig ontmoeting zal zijn en een moment van kennismaken en netwerken met elkaar.

U kunt zich opgeven via mail o.v.v. uw naam, organisatie en uw top 3 van workshops.(uw meest favoriete bovenaan!)

 

Wij zien u graag op 28 oktober in Cultureel Centrum De Blauwe Schuit, Warfstraat 1 in Winsum.

De avond start om 19:30 uur. Binnenlopen vanaf 19:00 uur, koffie, thee en lekkers staat klaar! Na een gezamenlijke opening gaan de workshops starten. We gaan 2 ronden van workshops doen. Rond 21:30 sluiten we af met een borrel en een hapje.

Er zijn geen kosten verbonden aan deze avond.

Wilt u deze uitnodiging ook doorsturen aan uw vrijwilligers, bestuursleden etc.?

Bij entree moeten wij vragen naar uw QR-Code (papier of digitaal).

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Barbara van den Burg Tel: 06-21815772

Wij kijken er naar uit u te ontmoeten!

Vriendelijke groet,

Team Centrum vrijwilligerswerk Het Hogeland.

 Workshop 1: De vrijwilliger van de toekomst

Cindy Koopsen, schrijfster van het boekje ‘Vrijwilligers Centraal, met minder moeite meer mensen binden’ komt speciaal uit Odiliapeel om met ons van gedachten te wisselen over de vrijwilliger van de toekomst. Aan de hand van voorbeelden en stellingen worden de deelnemers uitgedaagd voorspellingen te doen over hoe deze vrijwilliger er uit ziet, wat deze zoekt in het vrijwilligerswerk en wat deze nodig heeft. Hierbij wordt een koppeling gemaakt naar wat dit betekent voor het hier en nu.

Workshop 2: Van idee naar initiatief

Welke stappen moet je eigenlijk doorlopen om van een idee naar een werkend plan te komen? En hoe zit het dan met de fondsenwerving? Hoe maak je een goede begroting, waar moet je aan denken? De ideeënmakelaars Mette en Maud van de provincie Groningen verzorgen een interactieve workshop over hoe je van een mooi idee naar een nog mooier initiatief komt. Via een praktisch stappenplan breng je jouw idee in de praktijk zonder ook maar iets in te boeten aan idealisme.

 

Workshop 3: Sociale Media.

We kunnen er bijna niet meer omheen: sociale media. Ook voor vrijwilligersorganisaties is dit een medium om mensen op de hoogte te houden van vrijwilligersactiviteiten of om vrijwilligers te werven. Hoe maak je een pagina aan? Wat zet je er wel en niet op? Kortom; hoe pak ik dat aan? Omroep Het Hogeland en een aantal studenten van het Alfa College nemen u mee in de wereld van de (sociale) Media, beantwoorden al uw vragen en gaan met u aan de slag om samen een filmpje te maken. Neem uw smartphone/tablet mee!

 

Workshop 4: Mentorenproject

Als mentor begeleid je mensen om mee te doen in het sociaal maatschappelijke leven in de gemeente Het Hogeland. Je helpt mensen op weg, legt dingen uit, wijst iemand de weg, bent het eerste aanspreekpunt en doet weer een stapje terug als men zichzelf goed genoeg kan redden.

Vrijwilligerswerk is een prachtige manier om mee te doen in de samenleving. Er is ontzettend veel mogelijk in onze gemeente, voor mensen in alle leeftijden, het is vaak in de buurt en er is altijd wel iets dat aansluit bij de interesse en mogelijkheden. Veel vrijwilligersorganisaties zitten te springen om wat extra handen en denkkracht. Dan zou je zeggen: het is voor iedereen mogelijk. En toch is dat helaas niet het geval.

Er zijn mensen die graag mee zouden doen, maar die dit door persoonlijke omstandigheden niet helemaal zelfstandig kunnen. Denk daarbij aan mensen die de Nederlandse taal nog niet voldoende spreken en de weg nog niet kennen in de Nederlandse samenleving. Naast deze groep zijn er ook mensen die om andere redenen hulp nodig hebben bij het meedoen in het maatschappelijke leven. Bijvoorbeeld mensen met een psychiatrische aandoening, fysieke belemmeringen of een licht verstandelijke beperking. Irma Schuurman verteld u alles over dit project en samen kunt u kijken of dit ook binnen uw organisatie gerealiseerd kan worden of dat het u als vrijwilliger iets lijkt om deze rol op u te nemen.

Workshop 4: Sociale veiligheid in het vrijwilligerswerk

Veel vrijwilligersorganisaties denken dat ongewenst gedrag  (pesten, agressie, geweld en misbruik) niet in hun organisatie plaats vind, maar helaas. Vrijwilligersorganisaties zijn ten slotte ook een afspiegeling van onze maatschappij. Hoe kan je het proberen te voorkomen in jouw organisatie? Barbara van den Burg van het Centrum vrijwilligerswerk neemt u mee in de vragen: wat is sociale veiligheid? Welke stappen kunt u nemen als organisatie om preventief beleid op te zetten. Wat doet uw organisaties al? Waarom kiezen voor een gratis VOG (Verklaring Omtrent Gedrag)? Verder gaan we het hebben over het opstellen van gedragscodes en het aanstellen van een vertrouwenscontactpersoon. En wat doe je als het toch is mis gegaan?

Workshop 5: Sociale veiligheid in het vrijwilligerswerk

Veel vrijwilligersorganisaties denken dat ongewenst gedrag  (pesten, agressie, geweld en misbruik) niet in hun organisatie plaats vind, maar helaas. Vrijwilligersorganisaties zijn ten slotte ook gewoon een afspiegeling van onze maatschappij. Hoe kan je het proberen te voorkomen in jouw organisatie? Barbara van den Burg van het Centrum vrijwilligerswerk neemt u mee in de vragen: wat is sociale veiligheid? Welke stappen kunt u nemen als organisatie om preventief beleid op te zetten. Wat doet uw organisaties al? Waarom kiezen voor een gratis VOG (Verklaring Omtrent Gedrag)? Verder gaan we het hebben over het opstellen van gedragscodes en het aanstellen van een vertrouwenscontactpersoon. En wat doe je als het toch is mis gegaan?

Deel dit bericht via: