Vrijwilligerswerk

vrijwilligersvacaturebankDe VrijwilligersVacatureBank Eemsmond (VVB) biedt ondersteuning in brede zin aan het vrijwilligerswerk in de gemeente Eemsmond.

Zij ondersteunt vrijwilligers die op zoek zijn naar een passende vrijwilligersplek. Het steunpunt informeert hen over de mogelijkheden, de voorwaarden, legt desgewenst contacten en blijft op de achtergrond aanwezig indien er vragen zijn of bijvoorbeeld klachten.

Het steunpunt is er aan de andere kant oor de vrijwilligersorganisaties. Die kunnen met alle vragen die spelen op het gebied van vrijwilligers bij de VVB terecht. Het steunpunt kan bijvoorbeeld adviseren over het opstellen van vrijwilligersbeleid of op zoek gaan naar vrijwilligers. Door de ruime kennis over de regio en van de sociale kaart is het steunpunt in staat om, waar wenselijk, verbindingen te leggen.

De VVB participeert samen met de stichting Welzijn & Dienstverlening, de Algemene Stichting Welzijn Appingedam, het jongerenwerk Barkema & De Haan en de Maatschappelijk Juridische Dienstverlening in een uitvoeringsplan ter versterking van het vrijwilligerswerk en de mantelzorg. Deze samenwerking is van start gegaan in november 2013.